این کتاب مقدمهای مفصل به دنیای مهندسی حمل و نقل است که چه به عنوان یک آموزش جامع و چه به عنوان یک مرجع، ایده آل است. با علوم پایه و ریاضیات شروع میشود و به تدریج مفاهیم جدیدی را در مورد تاثیرات اجتماعی، طراحی هندسی، عوامل انسانی، مهندسی ترافیک و شبیهسازی، برنامه ریزی حمل و نقل و ارزیابی معرفی میکند.
این کتاب در مقدمه خود به تعریف سیستم حمل و نقل، دستهبندیهای آن و نقش حاکمیت در آن اشاره میکند. در بخش اول که در خصوص طراحی است، ابتدا طراحی مسیرهای جادهای و مشخصات آن نظیر معادلات حرکت، فاکتورهای انسانی (مانند عکسالعمل ادراکی، قدرت بینایی)، طراحی هندسی بزرگراهها و ساختار روسازی راهها مطرح میشود؛ سپس مدلهای جریان ترافیکی و ویژگیهای آن نظیر مدلهای جریان وسایل نقلیه، متغیرهای جریان (مانند سر فاصله زمانی، سر فاصله مکانی، سرعت متوسط، و نمودار زمان-مکان برای جریان)، و همچنین معادلات و نمودارهای جریان وسایل نقلیه و شوک ترافیکی بیان میشود و در قسمت آخر نیز تحلیل و بررسی ظرفیت و سطح سرویس مطرح میگردد که در این مورد مدلها و سطح سرویس تسهیلات عابرپیاده و دوچرخه، سیستمهای حمل و نقل همگانی با جریان منقطع و غیرمنقطع و بزرگراهها با جریان منقطع و غیرمنقطع بررسی شده و ظرفیت تقاطعهای چراغدار، روش جمعآوری دادههای ترافیکی و تجزیه و تحلیل تقاطعهای بدون چراغ بررسی میشود.
در بخش دوم که به سیستمهای حمل و نقلی اختصاص دارد، ابتدا گونههای (mode) مختلف حمل و نقلی نظیر وسایل نقلیه موتوری، راهآهن، خطوط لوله، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل هوایی معرفی شده و به مقایسهی گونههای مختلف پرداخته میشود. سپس سیستمهای حمل و نقلی شهری، سیستمهای حمل و نقل هوشمند و مشکلات آنها بیان میشود، و در ادامه، برنامهریزی حمل و نقل و تاریخچه و روشهای آن، توسعه فرآیند برنامهریزیهای رسمی (مانند سیاستگذاری مسکن و قوانین محیط زیست)، و دیگر مسائل برنامهریزی (مانند ارتباط کاربری زمین و حمل ونقل و مدلهایکاربری زمین) بیان میگردد. در قسمت آخر این بخش نیز پیشبینی تقاضای سفر و مشخصات آن مانند تولید سفر، توزیع سفر، انتخاب گونه، تخصیص سفر، رفتار حمل و نقلی افراد و خانوارها و دیگر مدلهای پیشبینی تقاضای سفر مورد بحث قرار میگیرد.
بخش سوم به تاثیرات ناشی از سیستم حمل و نقل میپردازد. در این بخش ابتدا مطالعات انجام گرفته در زمینه تاثیرات ترافیک، مطالعات پارکینگ، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و مصرف انرژی بیان میشود و سپس نحوه امکانسنجی، تحلیل اقتصادی، ارزیابی و انتخاب سیستم حمل و نقل را شرح میدهد.
در بخش چهارم نیز ابتدا عناصر مرتبط با اقتصاد مهندسی نظیر پول و ارزش زمان، نرخ بهره اسمی و موثر معرفی میشود، سپس اصول آمار و احتمالات مانند احتمال شرطی و مستقل، توزیع گسسته، متغیرهای تصادفی پیوسته، رگرسیون خطی و غیرخطی، و آزمایش فرضیهها و ارزیابی مدل مورد بحث قرار میگیرد؛ و پس از آن مدلهای تشکیل صف و شبیهسازی آنها مطرح میشود. در نهایت نیز برخی نرمافزارهای حمل و نقلی معرفی میگردد. در آخر تمام فصلهای کتاب، سوالات و تمرینهایی برای علاقمندان و دانشجویان قرار داده شده است.
پاسخها