معرفی کتاب پارکینگ و شهر

چکیده: در این نوشته کتاب پارکینگ و شهر نوشته دونالد شوپ که به اهتمام محمود شورچه ترجمه شده است، معرفی می گردد.

دونالد شوپ(1938- )، استاد پژوهشی ممتاز دانشکده برنامه­ ریزی شهری در دانشگاه UCLA، عضو «مؤسسه برنامه ­ریزان خبره امریکا» و استاد افتخاریِ «مرکز پژوهش­های حمل و نقل پکن» است. او «جایزه ملی برتر انجمن برنامه ­ریزی امریکا» را برای نقش پیشگامانه ­اش در برنامه ­ریزی و همچنین «جایزه آموزگار ممتاز برنامه­ ریزی در گروه­ های دانشگاهی امریکا» دریافت کرده است. پژوهش ­های شوپ بر پارکینگ، حمل و نقل، مالیِ عمومی و اقتصاد زمین متمرکز است. برای او، «پارکینگ»، پیوندگاهی کلیدی بین حمل و نقل و کاربری زمین به همراه پیامدهایی مهم برای شهرها، اقتصاد و محیط زیست است. دستاوردهای پژوهشی و تلاش ­های شوپ برای تحقق ایده ­هایش در عمل، تأثیر زیادی بر تغییر رویکردها در برنامه ­ریزی و سیاست حمل و نقل، پارکینگ شهری و تصویب قوانین مربوط به قیمت­ گذاری پارکینگ داشته است.

«پارکینگ» از جمله موضوعاتی است که در مقایسه با سایر موضوعات در برنامه­ ریزی شهری، بسیار اندک مورد تحلیل­ های عمیق قرار گرفته است. گرچه موضوع پارکینگ در نگاه نخست ساده و سرراست به نظر می ­رسد، اما پژوهش ­ها و تحلیل­ های اخیر نشان داده است که دارای ابعاد بسیار پیچیده ­ای است. پارکینگ نه تنها بر کیفیت زندگی ما در شهرها بسیار اثرگذار بوده است بلکه تحلیل آن تبدیل به مبنایی برای نقد سیاست­ های رایج در برنامه­ ریزی شهری شده است. امروزه به مدیریت هوشمندانه پارکینگ به مثابه یک راه ­حل برای بهبود کیفیت زندگی در شهرها نگریسته می ­شود.

پارکینگ(رایگان) یکی از مهم­ترین زیرساخت­های فعال ­کننده و تشویق ­کننده­ خودرو در شهر و در نتیجه، عاملی مهم در افزایش تعداد خودروها و وابسته­ سازی شهرها به خودرو بوده است. همان­طور که در این کتاب بر مبنای شواهد تجربی به خوبی نشان داده شده است، الزامات پارکینگ سبب یارانه­ دادن به خودروها، افزایش ازدحام ترافیکی، آلودگی هوا، تشویق پراکنده ­رویی شهری، افزایش هزینه­ های مسکن، زوال طراحی شهری، جلوگیری از قابلیت پیاده ­روی، آسیب به اقتصاد شهر و تحمیل نابرابر هزینه بر افراد فاقد خودرو در شهرها شده است.

با وجود این، خوشبختانه امروزه حساسیت­ ها و روشنگری­ های بیشتر نسبت به اثرات مخرب و زیان­بار سیاست­ ها و رویکردهای رایج در زمینه پارکینگ، مسیر تحلیل­ های دگراندیشانه نسبت به این موضوع را هموارتر ساخته است و سبب ارائه راه­ حل­ هایی بدیل و اصلاحاتی اثربخش در حل مسائل مربوط به پارکینگ شهری شده است. پژواک این پیشرفت بی ­سابقه را می­ توان آشکارا در تحلیل­ های دقیق و خلاقانه کتاب «پارکینگ و شهر» در سه زمینه، «حذف الزامات پارکینگ غیر حاشیه ­ای»؛ «تعیین قیمت­ های مناسب برای پارکینگ حاشیه ­ای» و «صَرف درآمد پارکومتر برای بهبود خدمات عمومی در خیابان ­های پارکومتردار» مشاهده کرد.

این کتاب بسیار ارزشمند و تحول ­آفرین با ترجمه محمود شورچه و انتشار آن توسط مرکز مطالعات و برنامه ­ریزی شهر تهران، گزارشی درباره پیشرفت شهرها در اتخاذ این سه اصلاح است. نتایج موفقیت ­آمیز در این زمینه، شواهدی قانع­ کننده ارائه می­ دهد که سیاست ­های پیشنهادیِ شوپ نه نظری و آرمان­گرایانه بلکه عملی و واقعیت­ گرایانه هستند. نویسنده کتاب، در نهایت به ما یادآور می­ شود که سیاست­ های گمراه ­کننده و اشتباه ما در حوزه پارکینگ چه می­ تواند بر سر یک دنیای خوب بیاورد.

از آنجایی که رابطه میان خودرو، پارکینگ و شهر تقریباً در همه کشورها از الگوهای مشابهی پیروی کرده است، دستاوردهای علمیِ کتاب حاضر فرصتی است مقتضی در اختیار پژوهشگران، برنامه ­ریزان، سیاست­گذاران و تصمیم ­گیرانِ این عرصه در کشور تا با توجه به شرایط خاص حاکم بر شهرهای ما بتوانند راه­ حل­ هایی هوشمندانه و خلاقانه برای بهبود مسائل و مشکلات مربوط به پارکینگ شهری ارائه دهند و به ساخت شهرهایی بهتر برای زندگی بهتر کمک کنند.

در صورت تمایل و برای آشنایی بیشتر، می توانید از اینجا فهرست مطالب کتاب را مشاهده کنید.

نویسنده:

منبع: -

لینک کوتاه:

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *