چکیده: در سال‌های اخیر و با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند و سایر تجهیزات الکترونیکی، امکان پرت شدن حواس رانندگان در حین رانندگی بیشتر از گذشته است، اما از سوی دیگر تعداد فزاینده‌ای از اپلیکیشن‌های خودرویی (اپلیکیشن‌هایی که تلاش می‌کنند تا با مقابله با عوامل بر هم زننده تمرکز راننده، رانندگی ایمن‌تری را فراهم آورند) ، بیمه های مبتنی بر نحوه رانندگی و قوانین جدید ایالتی ایالات متحده برای کمک به حفظ تمرکز رانندگان به اجرا در می‌آیند.

براساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC: Centers of Disease Control and Prevention)، هر روز 9 نفر در ایالات متحده در تصادفاتی کشته می شوند که یک راننده با حواس پرت در آن دخیل بوده است و در حالی که این عدد تکان دهنده است، موارد رانندگی با حواس پرت اغلب کمتر از آنچه هست گزارش می شود، زیرا برای اداراتی مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها  (NHSTA: The National Highway Traffic Safety Administration)، هیچ راه آسانی وجود ندارد که رویدادی مانند استفاده از تلفن همراه را به تصادفات ارتباط دهند، مگر اینکه فردی که درگیر تصادف است، آن را گزارش کند.

در این مقاله اطلاعات دقیق تری از آمار کشته شدگان تصادفات در ایالات متحده آورده شده است که در صورت تمایل می توانید آن را مطالعه کنید.

در این راهنما، مروری بر چیستی رانندگی با حواس‌پرت و انواع اصلی آن، حقایقی در مورد نحوه این رانندگی و اینکه چگونه با راه‌حل‌ها، تکنیک‌ها و قوانین جدید درجهت برطرف کردن این خطر بزرگ پیش برویم، ارائه می‌شود.

اولین نکته: رانندگی با حواس پرت چیست؟

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها رانندگی با حواس پرت را اینگونه تعریف می کند: هر فعالیتی که توجه را از رانندگی منحرف کند، از جمله صحبت کردن یا ارسال پیامک با تلفن، خوردن و آشامیدن، صحبت کردن با افرادی که در وسیله نقلیه شما هستند، دست زدن به سیستم استریو، استفاده از سیستم ناوبری و به طور خلاصه هر چیزی که توجه شما را از رانندگی ایمن دور کند.

همانطور که سازمان پایان رانندگی با حواس پرت (EndDD: End Distracted Driving) بیان می کند، رانندگی با حواس پرت هر فعالیتی است که توجه را از وظیفه اصلی رانندگی منحرف کند. موارد حواس‌پرتی که در پشت فرمان باید از آنها دوری کرد، زیاد است، با این وجود ارسال پیامک در حین رانندگی خطرناک‌ترین نوع حواس‌پرتی است.

رانندگی با حواس پرت، استفاده از تلفن همراه
استفاده از تلفن همراه باعث حواس پرتی شدید خواهد شد. نه تنها تمرکز از جاده و عمل رانندگی برداشته می شود بلکه دست ها نیز از روی فرمان برداشته می شوند.

انواع رانندگی با حواس پرت

طبق EndDD، عوامل حواس‌پرتی در جاده ها توسط کارشناسان ایمنی ترافیک در سه دسته کلی طبقه بندی می شوند:

دستی (Manual): حواس‌پرتی ناشی از اینکه دستان خود را از روی فرمان بردارید.

دیداری (Visual): حواس‌پرتی ناشی از اینکه چشمان خود را از جاده بردارید.

شناختی (Cognitive): حواس‌پرتی ناشی از اینکه ذهن شما، تمرکز خود را بر رانندگی از دست می‌دهد.

برخی از مهمترین عوامل حواس‌پرتی در رانندگی عبارتند از:

  • غرق شدن در افکار
  • استفاده از تلفن همراه
  • تمرکز کردن بر چیزی خارج از وسیله نقلیه
  • صحبت با سایر سرنشینان خودرو
  • مشغول شدن به یک شی در داخل وسیله نقلیه
  • تنظیم دمای هوا یا صدای رادیو
  • استفاده از دستگاهی غیر از تلفن همراه مانند GPS
  • حیوانات خانگی داخل وسیله نقلیه
  • سیگار کشیدن
  • آرایش کردن

استفاده از تلفن همراه، به‌ویژه پیام‌ دادن در حین رانندگی، یکی از خطرناک‌ترین موارد حواس‌پرتی‌ است، زیرا هر سه دسته‌ی ذکر شده برای حواس‌پرتی در رانندگی (دستی، دیداری و شناختی) را شامل می‌شود. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها هشدار می‌دهد که وقتی در حین رانندگی پیام می دهید (در حال خواندن یک پیام یا نوشتن یک متن هستید)، اگر چشمان خود را به مدت 5 ثانیه از جاده بر دارید و با سرعت 90 کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشید، به مانند رانندگی در طول یک زمین فوتبال با چشمان بسته خواهد بود.

رانندگی با حواس‌پرت، که عمدتاً به دلیل وابستگی ما به تلفن های همراه است، باعث شده که جاده‌های سراسر جهان مرگبارتر از همیشه باشند.

از سال 2010، تقریباً 660.000 راننده در ایالات متحده در یک لحظه مشخص در حال استفاده از دستگاه های الکترونیکی بوده اند. براساس اعلام دانشگاه یوتا در آمریکا، تا سال 2011، احتمال تصادف کردن کاربرانی که از تلفن همراه استفاده می کنند 5.36 برابر بیشتر از رانندگانی است که حواسشان پرت نشده است. برای رانندگان تجاری، ارسال پیامک در حین رانندگی، خطر برخورد را تا 23 برابر افزایش می‌دهد. متأسفانه رانندگی با حواس پرت در سال های اخیر به ویژه در بین رانندگان جوان رو به افزایش بوده است.

آمار رانندگی با حواس‌پرت در سال 2018 و 2019

در سال 2018، 2841 نفر در تصادفات وسایل نقلیه موتوری که شامل رانندگانی با حواس پرت بوده کشته و 400000 نفر مجروح شدند که 8٪ از آنها نوجوانان بین 15 تا 19 سال بودند. نوجوانان در این محدوده سنی بزرگترین گروه رانندگانی را تشکیل می دهند که در زمان تصادف منجر به مرگ حواسشان پرت شده است.

در سال 2019، تعداد افراد کشته شده در تصادفات مربوط به رانندگی با حواس پرت به 3100 نفر افزایش یافت و 424000 نفر مجروح شده‌اند. طبق گزارش  CDC، از هر پنج نفری که در سال 2019 در تصادف با یک راننده حواس پرت جان خود را از دست داده‌اند، یک نفر درون وسیله نقلیه نبوده، یعنی آنها در حال پیاده‌روی یا دوچرخه سواری بوده‌اند، یا به هر شکلی خارج از وسیله نقلیه بوده‌اند. در میان رانندگان جوان بین 15 تا 20 سال که در سال 2019 تصادف کردند، 9 درصد آنها حواسشان پرت بوده است. در همان سال، رانندگی با حواس پرت عامل گزارش شده در 8.5 درصد از تصادفات منجر به مرگ در وسایل نقلیه موتوری بود.

آمار رانندگی با حواس پرت در سال 2020

مجموعه Zendrive ، با تجزیه و تحلیل زیرمجموعه‌ای از بیش از 86000 تصادف، متوجه شد که 57٪ از همه تصادفات شامل استفاده از تلفن همراه است. طی ژانویه و نوامبر 2020، علیرغم کاهش تعداد خودروها در جاده‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا، افزایش 63 درصدی تصادفات در هر میلیون مایل مشاهده شد.

آمار رانندگی با حواس پرت در سال 2021

در سال 2021، Zendrive دریافت که رانندگان درگیر در تصادف به طور متوسط 91 ثانیه قبل از تصادف در حال استفاده از تلفن خود بوده اند که 2.64 برابر بیشتر از رانندگانی است که درگیر تصادف نیستند.

علاوه بر این، گزارش NHTSA در فوریه 2022، افزایش 12 درصدی تلفات جاده‌ای را در 9 ماه اول سال 2021 نشان داد. داده‌های اولیه NHTSA در سال 2021 نشان می‌دهد که 46020 نفر در تصادفات وسایل نقلیه موتوری جان خود را از دست داده‌اند. همانطور که موسسه Nationwide گزارش می دهد، با وجود کاهش میزان مسافت طی شده، تصادفات شدیدتر و حتی کشنده تر بوده اند که ناشی از رفتارهای ناشی از بی احتیاطی در رانندگی بوده است که البته این شامل استفاده از تلفن همراه هم می‌شود.

نظرسنجی Nationwide نشان داد که 39 درصد از نسل Z و نسل هزاره (یعنی نسلی که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال  رشد کرده‌ است و  «بومی دیجیتال» لقب گرفته‌ است) فکر می کنند استفاده از تلفن در حین رانندگی بی خطر است. همچنین بیش از یک سوم از رانندگان (34٪) معتقد بودند که در دست گرفتن تلفن در حین رانندگی بی خطر است و نیمی از رانندگان مورد بررسی گفتند که در شش ماه گذشته تلفن همراه را برای صحبت کردن، پیام کوتاه یا استفاده از یک اپلیکیشن در حین رانندگی در دست داشته اند.

در همان زمان، نیویورک تایمز گزارش داد که با گذشت دو سال از همه گیری کرونا، مرگ و میر عابران پیاده به دلیل بی‌احتیاطی در رانندگی افزایش یافته است. در واقع، شواهد جدید نشان می‌دهد که همه‌گیری رانندگی با حواس‌پرت ممکن است در سال 2021 بدتر شده باشد. داده‌های اولیه NHTSA در سال 2021 نشان می‌دهد که 46020 نفر در تصادفات وسایل نقلیه موتوری جان خود را از دست داده‌اند.

آمار رانندگی با حواس پرتدر سال 2022

در حالی که هنوز منتظر آمار سال 2022 از NHTSA هستیم، می دانیم که از سال 2022، در دست گرفتن تلفن همراه در هنگام رانندگی در 24 ایالت ممنوع شده است. شاخص ریسک مسافران در سال 2022 برای مصرف کنندگان نشان داد که 57 درصد از پاسخ دهندگان به این نظرسنجی فکر می کنند که ایمنی جاده ها نسبت به قبل از همه گیری تغییر نکرده است و 34 درصد اذعان دارند که در حین رانندگی با حواس پرت تقریباً نزدیک به تصادف کردن بوده اند. همچنین این گزارش نشان داد که هنگام رانندگی:

77 درصد از طریق هندزفری با تلفن همراه صحبت می کنند یا از آن استفاده می کنند.

74٪ به مسیرهای نقشه روی تلفن همراه نگاه می کنند.

56٪ یک متن یا ایمیل را می خوانند.

27٪ رسانه های اجتماعی خود را به روز یا بررسی می‌کنند و

19% خرید آنلاین می‌کنند.

در اروپا، بر اساس گزارشی که توسط رصدخانه ایمنی جاده‌ای اروپا (European Road Safety Observatory) در سال 2022 منتشر شد، “استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی یکی از رایج‌ترین علت‌های حواس‌پرتی راننده بوده است. براساس خود اظهاری‌های اعلام شده از استفاده، درصد فراوانی نوع استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی در اروپا، 48 درصد برای استفاده از هندزفری، 29 درصد برای صحبت با تلفن همراه (تلفن را در دست گرفتن و صحبت کردن) و 24 درصد برای خواندن متن و بررسی رسانه‌های اجتماعی است.

2023 پیشگیری از رانندگی حواس پرت

در حال حاضر، هیچ قانونی در سراسر ایالات متحده وجود ندارد که استفاده از تلفن در هنگام رانندگی را محدود کند. اما در 48 ایالت، ارسال پیامک در حین رانندگی یک تخلف غیرقانونی است که ممکن است افراد برای آن جریمه هنگفتی بپردازند یا امتیاز منفی بر روی گواهینامه خود دریافت کنند. با این حال، در برخی ایالت‌ها مانند فلوریدا و داکوتای جنوبی، ممنوعیت ارسال پیامک هنگام رانندگی یک قانون ثانویه است، به این معنی که ابتدا باید راننده را برای یک تخلف اولیه مانند نبستن کمربند ایمنی متوقف کرد و سپس می‌توان او را برای استفاده از تلفن همراه هم جریمه کرد. جریمه ارسال پیامک در حین رانندگی نیز بسته به هر ایالت متفاوت است.

به عنوان مثال، در کارولینای جنوبی، اگر دستگیر شوید، ممکن است حدود 25 دلار جریمه دریافت کنید، اما در یوتا، جریمه شما می تواند به 750 دلار برسد (حتی ممکن است در صورت ارسال پیامک در یوتا به 3 ماه زندان محکوم شوید، یا در اورگان، ممکن است برای این تخلف تا 1000 دلار جریمه شوید (این 10 برابر جریمه متوسط در ایالات متحده است).

از سوی دیگر شاید آینده روشن‌تر باشد. بر اساس نظرسنجی Nationwide در سال 2022، 86 درصد از رانندگان آمریکایی که اکنون بیش ازگذشته از مشکلات مرگبار رانندگی با حواس‌پرت آگاه هستند، از قانون هندزفری (Hands-free) حمایت می کنند. بر مبنای قوانین اجرایی مربوطه، افسران می‌توانند رانندگانی را که دستگاهی در دست دارند، برخلاف هندزفری (Handsfree)، جریمه کنند. استفاده از دستگاه‌های دستی در حین رانندگی در 25 ایالت ممنوع است.

راه حل ها و تکنیک هایی برای ایمن نگه داشتن رانندگان

با درک تأثیر منفی گوشی‌های هوشمند بر رانندگی، توسعه‌دهندگان برنامه‌های تلفن همراه، اپراتورهای شبکه تلفن همراه و کمپانی‌های خودرو، برنامه‌های تلفن همراه را برای کمک به بالا بردن تمرکز رانندگان معرفی کرده‌اند.

به عنوان مثال، حالت “مزاحم نشوید” (یا Do not Disturb) در تلفن‌های هوشمند، که می‌تواند تمام تماس‌ها و پیام‌ها را در حین رانندگی به طور کامل مسدود کند یا پیام‌ها را بزرگ‌تر و خواناتر بر روی صفحه نمایش تلفن نشان دهد یا اپلیکیشن رانندگی AT&T، پیام‌ها و هشدارهای دریافتی را بی‌صدا می‌کند، و این امکان را به راننده می‌دهد به پیام‌های متنی به‌طور خودکار پاسخ دهد تا به فرستنده اطلاع دهد که در حال رانندگی است. در حالی که اپلیکیشن Safe & Sound تویوتا تعاملی میان والدین و نوجوانان ایجاد می‌کند و به والدین کنترل بیشتری می‌دهد.

شرکت Zendrive نیز با پلتفرم هوشمند تعیین ریسک رانندگی خود (MRI) به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از دریافت بازخورد برای رفتارها، رفتار های خطر ساز رانندگی خود را درک کرده و آن را کاهش دهند. MRI با تکیه بر میلیاردها مایل داده تولید شده توسط ده‌ها میلیون راننده، به شرکت های بیمه‌ این امکان را می‌دهد که با برنامه‌های مبتنی بر نحوه رانندگی، بیمه‌گذاران خود را با دقت و عادلانه‌تر پوشش دهند.

منابع:

How to prevent distracted driving in 2023: A comprehensive guide

Survey: 86 percent of drivers support hands-free legislation

Early Estimate of Motor Vehicle Traffic Fatalities for the First 9 Months (January–September) of 2021

Distracted Driving

Toyota Safe & Sound

AT&T DriveMode app

EndDD

Car mode apps: Choosing the best for your driving

A complete guide to smartphone-centric usage-based insurance

Vous devez être connecté pour noter

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *