خودروهای پرنده

چکیده: شاید تا چند سال پیش رویای پرواز با خودروی شخصی امری دور از ذهن به نظر می رسید اما اکنون نمونه های آزمایشی آنها در حال توسعه و استفاده هستند. خودورهایی که قابلیت هایی مانند هلی کوپترها و هواپیماها دارند. در این نوشته با خودروهای پرنده بیشتر آشنا می شویم.

خودروی پرنده را می توان خودرویی دانست که علاوه بر اینکه می تواند به عنوان یک خودروی معمولی در جاده حرکت کند، توانایی پرواز کردن را هم دارد. شرکت های زیادی در حال تلاش برای ساخت و عملیاتی کردن این نوع از خودروها هستند. ویدئوی زیر نمونه ای عملیاتی شده از این خودروها را نشان می دهد که پس از پرواز، تبدیل به یک خودروی معمولی شده و در خیابان تردد می کند.

خودرویی که علاوه بر حرکت در جاده، پرواز نیز می کند.

هلیکوپتر یا هواپیما

خودورهای پرنده را می توان به دو گروه مختلف از حیث شباهت با هواپیما و هلی کوپتر تقسیم کرد، خودروهایی که ظاهری مشابه با هواپیما دارند و گروهی از آنها که به هلی کوپترها شباهت ظاهری بیشتری دارند. هر کدام از این دو گروه دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن اشاره می شود.

مهمترین مزیت بال های چرخنده (مشابه با هلی کوپترها)، این است که به آنها قابلیت بلند شدن و فرود آمدن عمودی را می دهد. این یک مزیت بسیار مهم به شمار می آید چرا که نیاز به باندهای طولانی پرواز را برطرف می کند.

قابلیت نشست و برخاست عمودی در تئوری به معنای این است که این خودروها می توانند در هر زمان و مکانی بلند شوند و بنشینند که در نتیجه باعث انعطاف پذیری بیشتر آنها می شود. این مزیت به راحت تر شدن کنترل آنها نیز منجر می شود. اما هدایت کردن این نوع از خودروها به انرژی بالایی نیاز دارد تا بتواند انرژی لازم برای نیروی لیفت را تامین کند. بنابراین میزان باری که می توانند حمل کنند به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. سرعت پرنده هایی با بال های چرخنده نسبت به هواپیماها که دارای بال های ثابت هستند نیز کمتر است. همچنین استفاده از بال های چرخنده سر و صدای زیادی به وجود می آورد که یکی از مواردی است که در صورت آغاز استفاده انبوه از آنها می بایست حل شود.

در مقابل آنچه که ذکر شد، ویژگی­ های پرنده های با بال ثابت (مشابه با هواپیما ها) سرعت بالاتر، کارایی بیشتر و کنترل بیشتر بر روی وسیله در صورت از دست رفتن موتور ها است. دو عیب بزرگ و تاثیر گذار آنها هم نیاز به باندهای اختصاصی بزرگ و طولانی برای نشست و برخاست است و در صورتی که نیاز به توقفات متوالی وجود داشته باشد، کارایی آنها زیر سوال می رود.

خودروی pal-v liberty یک خودرو با سه چرخ است که گنجایش دو سرنشین را دارد. محدوده عملیاتی آن در جاده ها حدود 1315 کیلومتر است و می تواند به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت نیز برسد. برای فعال شدن قابلیت پرواز تنها به 5 دقیقه زمان نیاز دارد. این خودروی پرنده می تواند تا ارتفاع 11000 فوتی صعود کند و مسافتی تا 500 کیلومتر را نیز پرواز کند.

محدوده رانندگی خودروی aeromobil در حدود 1000 کیلومتر و محدوده پروازی آن نیز حدود 740 کیلومتر است. بیشترین سرعت آن در جاده 160 کیلومتر بر ساعت است و مدت زمانی که طول می کشد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد ، حدود 10 ثانیه می باشد. در هنگام پرواز و در حالت کروز می تواند با سرعت 260 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برای تبدیل شدن از یک خودروی معمولی به هواپیما نیز تنها در حدود 3 دقیقه زمان نیاز دارد.

سوالات پیش رو در مورد خودروهای پرنده

سوالات گوناگونی در مورد این خودروها وجود دارد. این که چه کسی این خودروهای پروازی را هدایت خواهد کرد؟ آیا به گواهینامه های خاصی نیاز خواهد بود؟ تاثیر حرکت این وسایل در ارتفاعات پایین بر زندگی مردم چگونه خواهند بود؟ در صورت وقوع تصادف کدام نهاد مسئول رسیدگی خواهد بود؟

در واقعیت، احتمالاً حجم وسایل نقلیه در آسمان هرگز به حجم خودروها در زمین نزدیک نخواهد شد – و اگر چنین اتفاقی بیافتد، آنگاه ترافیکی در آسمان وجود خواهد داشت که نیاز به کنترل شدن دارد.

یک سناریوی ممکن‌تر استفاده از تاکسی‌های هوایی در مناطقی با جمعیت فراوان مانند مرکز لندن یا نیویورک در ساعات پیک سفر است.

محصول شرکت Alef Aeronautics

Alef Aeronautics، یک شرکت حمل و نقل پایدار مستقر در کالیفرنیا است، که یک خودروی قابل رانندگی با قابلیت نشست و برخاست عمودی (VTOL) را توسعه می دهد. این شرکت توانسته است گواهی‌نامه های معتبری را نیز از سازمان های هوانوردی در آمریکا دریافت کند.

خودروی پروازی Alef کاملا الکتریکی است، در جاده‌های عمومی قابل رانندگی است و می‌تواند یک یا دو سرنشین را حمل کند.

تأسیس‌کنندگان Alef از سال ۲۰۱۵ به کار بر روی خودروهای پرنده مشغول شدند و در سال ۲۰۱۹ اولین نمونه کامل خودروی پروازی را به نام Model A تولید کردند. این خودروی که می تواند در جاده ها نیز حرکت کند، گنجایشی برای دو سرنشین دارد و با محدوده رانندگی ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) و محدوده پرواز ۱۱۰ مایل (۱۷۷ کیلومتر) ارائه شده است.

با طراحی زیبا و کم حجم، این خودرو تا حد زیادی به یک خودروی معمولی شباهت دارد، برای پرواز به باند نیاز ندارد و حتی می‌تواند در یک مکان پارک معمولی نیز جا شود. شرکت ادعا می‌کند که فناوری اختصاصی این خودرو به آن امکان می‌دهد که بتواند به‌صورت عمودی پرواز کند.

این شرکت امیدوار است که تا سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ تولید انبوه خود را آغاز کند، هرچند که خودروها از الان هم قابل پیش‌خرید هستند (قیمت کنونی ۳۰۰,۰۰۰ دلار است، اما Alef در نهایت امیدوار است که هزینه را برای هر خودرو به مبلغ ۳۵,۰۰۰ دلار کاهش دهد).

یا این حال محدودیت‌های اندازه، وزن، قیمت، صدا، آلودگی، امنیت و پایداری تاثیر بسیار زیادی بر همه گیر شدن آنها دارند.

منابع

https://www.aeromobil.com

https://www.pal-v.com/en/liberty

Vous devez être connecté pour noter

نویسنده:

لینک کوتاه:

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *