صنعت حملونقل یکی از بخشهای مهم صنعتی در اقتصاد است که به نقل و انتقال افراد و محصولات میپردازد. صنعت حملونقل شامل خطوط هوایی، راهآهن، کشتیرانی، ترابری، و شرکتهای لجستیکی است که فراهمکننده زیرساختهای حمل و نقل هستند.
حملونقل کالا بخش مهمی از اقتصاد هر کشور است. به عنوان مثال شرکت فدکس (FedEx) به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در جا به جایی محصولات در امریکا، به تنهایی در سال 2019، حدود 60 میلیون دلار سود سالانه را تجربه کرده است.
رمز موفقیت در تجارت حمل و نقل ارائه مقرونبهصرفهترین، انعطافپذیرترین و کارآمدترین خدمات است. به همین دلیل است که شرکتهای حمل و نقل باید به سمت جدیدترین روندهای حملونقل روی آوردند و استراتژیهایی را دنبال کنند که به رقابت آنها با سایر عوامل بازار عرضه کالا کمک خواهد کرد. در ادامه به هشت روند مهم این صنعت پرداخته می شود.
روند شماره 1: اتخاذ سیستمهای مبتنی بر فضای ابری
یکی از بزرگترین روندهای صنعت حمل و نقل، اتخاذ سیستمهای مبتنی بر ابر است، زیرا پلتفرمهای موجود در ابر قابلیت اجرای یک مدل نرمافزار بهعنوان سرویس (SaaS) را دارند که فرصتهای نامحدودی را برای مقیاسپذیری شرکتها و استفاده نوآورانه از منابع دیجیتال آشکار میکند.
SaaS مخفف عبارت (Software as a Service) و به معنی نرم افزار مبتنی بر سرویس است و به کاربران این اجازه را میدهد تا از طریق اینترنت به برنامههایی که مبتنی بر ابر یا (cloud-based) هستند، متصل شوند. یکی از بارزترین نمونههای SaaS سرویس Gmail گوگل است که برای استفاده از این سرویس نیاز به نصب نرم افزاری خاص نخواهید داشت. در واقع شما میتوانید ایمیلها و پیامهای خود را به راحتی از طریق اینترنت مطالعه، ویرایش و یا حتی پاک کنید. در واقع کسبوکارها میتوانند به جای نصب نرم افزار و استفاده از آن، فضایی را از ارائهدهندههای سرویس SaaS اجاره کرده تا نرم افزارشان از طریق اینترنت برای کاربران اجرا شوند. از آن پس مشتریان و کاربران کسبوکارها نیازی به نصب نرم افزار ندارند و میتوانند به راحتی با یک مرورگر وب به آن دسترسی پیدا کنند. این امکان، دستیابی به سودآوری بیشتر و فراتر از بازده رایج قابلیتهای سیستمهای داخلی را فراهم میکند. بسترهای SaaS کارایی و صرفهجویی در هزینه را در تمام اعمال تجاری، از جمله فروش و بازاریابی، مالی، حقوقی و موارد دیگر نشان میدهد.
سیستم های مدیریت حمل و نقل را می توان به عنوان یکی از نمونه های موفق به کارگیری SaaS در این صنعت بر شمرد. شکل زیر برخی از مهمترین کاربردهای این سیستم را نشان می دهد. برنامه ریزی مسیر، مدیریت ناوگان، نظارت بر عملکرد کارکنان، مدیدریت قراردادها و امور حسابداری از جمله مواردی است که می تواند با استفاده از قابلیت های فضاهای ابری استفاده شود.

روند شماره 2: حرکت یکپارچه، و بیعیبونقص
ضرورت حرکت هموارتر و بدون مشکل، غالباً از طریق افزایش جا به جایی به عنوان یک سرویس ((MaaS) Mobility as a Service) آشکار میشود. رویکرد MaaS با ترکیب چندین خدمت حمل و نقل عمومی و خصوصی و ساختارهای هزینه در یک پلتفرم دیجیتال واحد، به دنبال ارائه سفری شخصی و بهینه است تا افراد را از مبدا به مقصدشان برساند. شکل زیر به خوبی تفاوت بین این رویکرد با حمل و نقل سنتی را نشان می دهد.
برای اجرایی شدن این رویکرد و رسیدن به جابهجایی و حملونقل یکپارچه نیاز است تا روندهای کلیدی حملونقل در صنعت با هدف هایی مانند حداقل توقف یا ایست بازرسی وسایل نقلیه ترکیب شوند. برخی از این رویکردها و روندها را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:
بهینهسازی زیرساخت، ایجاد مراکز تحرکپذیری برای حمل و نقل چندوجهی، ساخت سکوهایی برای حرکت کردن بدون بلیت، و معرفی نوآوریها در میکرو موبیلیتی ها (میکرو موبیلیتی به طیفی از وسایل نقلیه کوچک و سبک وزن اشاره دارد که با سرعتهای معمولاً کمتر از 25 کیلومتر در ساعت (15 مایل در ساعت) کار میکنند و شخصاً توسط کاربران هدایت میشوند (برخلاف ریکشا). این وسایل شامل دوچرخه، دوچرخه برقی، اسکوتر برقی، اسکیت بورد برقی، ناوگان دوچرخه عمومی، و دوچرخه های برقی با پدال کمکی می باشد.) و انتقال به آخرین مایل.
در این مقاله با تفصیل بیشتر و با ذکر مثال از نمونه های پیاده سازی شده به این مبحث پرداخته شده است.

روند شماره 3: ردیابی و GPS ضد سرقت
امروزه شرکتهای تجارت الکترونیک، لجستیکی و خردهفروشی ها بر افزایش قابلیت رهگیری ناوگان و مرسولات خود متمرکز شدهاند، بنابراین، اتخاذ فناوریهای ردیابی و برآورد میزان خسارت جهت افزایش قابلیت ردیابی از جمله روندهای مهم در صنعت حملونقل در سال جاری است. بهعنوانمثال، GPS ضد سرقت، وسیلهای برای دریافت مکان ناوگان و کالا ها به صورت لحظه به لحظه (نزدیک به زمان واقعی) است. همچنین پروتکلهای امنیتی اضافی نیز به جلوگیری از ضرر و زیان هیئت بازرگانی کمک خواهد کرد.

روند شماره 4: کامیونهای خودران
فناوری کامیونهای خودران هنوز در حال تکمیل است و باید بر موانع خاصی از جمله، بهبود نرمافزار بدون راننده جهت بکار گیری مؤثر در جادههای شهری با ترافیک سنگین، غلبه کند. بااینحال، این مورد یکی از روندهای آتی حمل و نقل است. در چشمانداز بلندمدت، شرکتهای حمل و نقل باید برای تغییرات فناوری آتی در حمل و نقل آماده شوند و شروع به تجهیز کامیونهای خود به سیستمهای مدیریت خود ناوبری کنند که میتوانند از رانندگان واقعی نیز بیاموزند.
به دلیل داشتن هوش مصنوعی (AI) و تعداد بیشماری حسگر، یک وسیله نقلیه مجهز به هوش مصنوعی میتواند شرایط جاده را بهدرستی ارزیابی کند و از نحوه عملکردن رانندگان کامیون در شرایط «غیرمعمول» در جاده نکاتی را بیاموزد. از طریق ارتباط وسیله نقلیه بهوسیله نقلیه (vehicle-to-vehicle (V2V)) کامیونها میتوانند اطلاعات کسب شده را به اشتراک بگذارند و سایر وسایل نقلیه را هوشمندتر کنند. علاوه بر این، گسترش فناوری 5G، اتخاذ ناوگانهای خودران را تسریع خواهد کرد. در بلند مدت، احتمالاً این وسایل نقلیه میتوانند رانندگان بهتری نسبت به اپراتورهای انسانی شوند.
در واقع، این آتیه حتی نزدیکتر از آن چیزی است که به نظر میرسد. کامیونت الکتریکی تسلا (Tesla’s electric Semi truck) دارای ویژگیهای خلبان خودکار است که میتواند روند رانندگی را تا حد زیادی تسهیل کند. والمارت (Walmart)، همراه با بسیاری از شرکتهای دیگر، مانند پپسی (Pepsi)، آسکو (Asko)، و لوبلاو (Loblaw) تأیید کردند که کامیونت الکتریکی تسلا (کامیونت الکتریکی تسلا یک کامیون کلاس 8 تمام برقی با توان باتری می باشد که توسط شرکت تسلا تولید شده است) را برای نیازهای تجاری خود سفارش داده است.

روند شماره 5: رعایت مقررات
شاید بهتر باشد بگوییم رعایت مقررات امری ضروری خواهد بود و نه یکی از آخرین روندهای حمل و نقل. شرکتهای تجاری و حملونقل عمومی باید در مورد الزامات و مقررات اخیر اتخاذ شده، تغییریافته، یا حذف شده توسط هر دولت محلی، ایالتی، یا فدرالی اطلاعات بهروزی داشته باشند.
مقررات نظارتی خواه مربوط به دفترچههای ثبت الکترونیکی، اضافهکاری یا قوانین ایمنی باشند، همیشه یکروند خواهد بود. این حوزه با گسترش روز افزون سایر تکنولوژی ها مانند هوش مصنوعی و بلاک چین اهمیتی بیشتر خواهد یافت. همچنین تغییرات سیاسی نیز بر قوانین و مقررات حمل و نقل تاثیر می گذارد. به عنوان مثال می توان به وضع قوانین جدید و تغییرات قوانین پبشین بعد از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اشاره کرد.

روند شماره 6: بلاکچین در لجستیک
بلاکچین یکی از روندهای فناوری تحول آفرین در توزیع و حملونقل است که تحرکپذیری و فراتر از آن را شکل میدهد. یکی از موارد استفاده این دیدگاه برای فناوری بلاکچین در روندهای حملونقل، اطمینان از صحت سوابق تاریخچه عملکرد است. هنگامی که یک کامیون برای بار دوم فروخته میشود، مشتریان احتمالی ممکن است سؤالاتی در مورد نحوه استفاده از این وسیله نقلیه داشته باشند. از آنجاییکه معاملات بلاکچین غیرقابل تغییر و شفاف هستند، تمام طرفین دخیل در یک معامله میتوانند مطمئن باشند که اطلاعات مربوط به معامله قابل اعتماد است.
یکی دیگر از دیدگاههای استفاده از بلاکچین در حملونقل، نظارت بر ظرفیت است. هزینه حملونقل بستگی به حجم بار دارد. استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا (IoT) میتواند به تعیین مقدار فضایی که یک محموله خاص اشغال میکند کمک کند. از این دادهها میتوان برای محاسبه هزینه حملونقل استفاده کرد. ذخیره این اطلاعات در یک سیستم مبتنی بر بلاکچین امضا شده با یک قرارداد هوشمند، امکان پرداختهای خود اجرایی را بر اساس میزان فضای اشغال شده توسط حملونقل فراهم خواهد کرد.

روند شماره 7: تحویل دادن در آدرس
رشد تجارت الکترونیک منجر به افزایش تقاضا برای تحویل دادن کالا در آدرس و میزان دسترسی حملونقل میشود. ارائه خدمات بهتر به معنای رقابتی تر بودن است. شرکتهای حملونقل سنگین باید اضافه کردن ناوگانی از وسایل نقلیه کوچک را برای تسخیر بخش بزرگتری از بازار در نظر بگیرند؛ بنابراین، بهینهسازی تحویل دادن در آخرین مایل یکی از روندهای صنعت حملونقل و لجستیکی است.

روند شماره 8: تحویل دادن با پهپاد
در رویکرد توجه کردن به تحویل در آخرین مایل بین خردهفروشان و شرکتهای حملونقل، برخی از شرکتها در حال حاضر بستههایی را با پهپادها به شهروندان و شرکتها تحویل میدهند. در پایان سال 2016، آمازون برای اولینبار سفارشی را با استفاده از پهپاد به مشتری خود تحویل داد. این تحویل در انگلستان در برنامه جدید آمازون به نام پرایم ایر (آمازون پرایم ایر، یا ساده تر بگوییم پرایم ایر، یک سرویس تحویل پهپادی است که در حال حاضر توسط شرکت آمازون در حال توسعه است. این سرویس از پهپادهایی برای تحویل کالا استفاده میکند تا بستههای افراد را به طور مستقل ظرف 30 دقیقه پس از سفارش به مشتریان ارسال کند.) انجام شد که به این معنی است که مشتری میتواند بسته را ظرف 30 دقیقه دریافت کند. پس از موفقیت آمازون، شرکتهای مختلف، شروع به سرمایهگذاری در تحویل با پهپاد بهمنظور افزایش سودآوری و مقرونبهصرفه کردن کسبوکار و همچنین تجربه مشتری خود، کردند.
در دوران بسیار طولانی کووید-۱۹ تحویل دادن در آدرس با ارتباط از راه دور جزء محبوبترین و لازمه تمام روندهای صنعت حملونقل امروزی شد. این انگیزه شرکتهای بیشتری را تحریک کرد تا دیدشان را به این گزینه تحویل معطوف و شروع به اتخاذ آن کنند.
ایده تحویل کلا با استفاده از ربات ها هم اکنون مورد توجه بسیاری از شرکت ها قرار گرفته است. در این مقاله با تفصیل بیشتری به موضوع تحویل کلا با استفاده از ربات های خودران پرداخته شده است.

پاسخها