در فرایند مدل سازی چهار مرحله ای تحلیل تقاضای سفر، پس از برآورد تقاضای سفر آینده که از مدلهای تولید و جذب حاصل شده اند، می بایست سفرهای مبادله شده بین نواحی مختلف یا همان ماتریس سفرها را محاسبه کرد. روش های مختلفی برای توزیع سفر وجود دارد که از میان آنها می توان به مدل های رشد (رشد یکنواخت، رشد تک قیدی، رشد دو قیدی، دیترویت، فراتر) و مدل های جاذبه اشاره کرد. مدل جاذبه به دلیل در نظر گرفتن مشخصات سیستم های حمل و نقلی و ویژگی های کاربری زمین نسبت به سایر روش ها مزیت دارد. از میان مدل های جاذبه هم می توان به مدلهای جاذبه تک قیدی و دو قیدی اشاره کرد.
مدل جاذبه رابطه ماکروسکوپیک بین مکانها را بیان می کند و از قوانین نیوتن الهام گرفته شده است. بر اساس مدل جاذبه تمایل به سفر بین دو ناحیه در صورت وجود فعالیت در هر کدام از آن دو ناحیه افزایش می یابد و با افزایش هزینه سفر که می تواند شامل مسافت، هزینه مالی یا زمان سفر باشد، دچار کاهش می شود.
روابط زیر مدل جاذبه و محدودیت های آن را نشان می دهد.
Tij: سفر از ناحیه i به ناحیه j
Oi: تعداد سفرهای تولید شده توسط ناحیه i
Dj: تعداد سفرهای جذب شده توسط ناحیه j
F(cij): تابع عامل بازدارنده سفر
Ai و Bj: پارامترهای تنظیم کننده محدودیت های مدل جاذبه
در این مقاله قصد داریم با ارائه یک مثال به کالیبره کردن مدل جاذبه و توزیع سفر بین نواحی بپردازیم. برای این منظور می توان از روش زیر که به صورت تکراری به اصلاح ضرایب می پردازد، استفاده کرد.
- گام اول: یک مقدار اولیه برای تابع F(cij) در نظر می گیریم. به طور مثال می توان این مقدار را برابر با یک در نظر گرفت.
- گام دوم: مقادیر Bj را برابر با یک قرار می دهیم.
- گام سوم. مقادیر Ai را با استفاده از رابطه دوم که در بالا به آن اشاره شد، محاسبه می کنیم.
- گام چهارم: مقادیر Bj را با استفاده از رابطه سوم محاسبه می کنیم.
- گام پنجم: حال اگر مقادیر Ai و Bj به اندازه کافی به هم نزدیک باشند، به گام بعدی می رویم، در غیر این صورت به گام سوم رفته و محاسبات را تکرار می کنیم.
- گام ششم: حال می توانیم مقادیر F(cij) را محاسبه کنیم. اگر این مقادیر همگرا شده باشند، فرایند به اتمام رسیده است. در غیر این صورت باید به گام سوم رفت و محاسبات را مجددا تکرار کرد.
حال که با مدل جاذبه و نحوه کالیبره کردن پارامترهای آن آشنا شده ایم به بررسی یک مثال می پردازیم. ماتریس تولید و جذب سفر سه ناحیه در جدول شماره یک آورده شده است. همچنین مقادیر مربوط به تابع هزینه را نیز مطابق با جدول شماره دو در اختیار داریم. فرض بر این است که تابع هزینه نیز به صورت زیر می باشد.
جدول 1: تولید و جذب سفر نواحی
D | O | نواحی |
---|---|---|
102 | 98 | 1 |
118 | 106 | 2 |
106 | 122 | 3 |
جدول 2: مقادیر مربوط به تابع هزینه سفر بین نواحی
3 | 2 | 1 | Cij |
---|---|---|---|
1.8 | 1.2 | 1 | 1 |
1.5 | 1 | 1.2 | 2 |
1 | 1.5 | 1.8 | 3 |
در ابتدا باید هزینه سفر را با استفاده از رابطه داده شده برای هر زوج مبدا-مقصد محاسبه کنیم. با جایگذاری مقادیر جدول دو در رابطه داده شده، جدول زیر حاصل می شود.
جدول 3: هزینه سفر بین هر زوج مبدا-مقصد
3 | 2 | 1 | F(Cij) |
---|---|---|---|
0.31 | 0.69 | 1 | 1 |
0.44 | 1 | 0.69 | 2 |
1 | 0.44 | 0.31 | 3 |
بر اساس گام دوم، مقادیر Bj را برابر با عدد یک در نظر می گیریم و مقادیر مربوط به Ai را مطابق با جدول زیر محاسبه می کنیم.
جدول 4: محاسبه مقادیر Ai
Ai | Σ Bj * Dj * F(cij) | Bj * Dj * F(cij) | F(Cij) | Dj | Bj | مقصد | مبدا |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0.004624 | 216.28 | 102 | 1 | 102 | 1 | 1 | 1 |
0.004624 | 216.28 | 81.42 | 0.69 | 118 | 1 | 2 | 1 |
0.004624 | 216.28 | 32.86 | 0.31 | 106 | 1 | 3 | 1 |
0.004255 | 235.02 | 70.38 | 0.69 | 102 | 1 | 1 | 2 |
0.004255 | 235.02 | 118 | 1 | 118 | 1 | 2 | 2 |
0.004255 | 235.02 | 46.64 | 0.44 | 106 | 1 | 3 | 2 |
0.005276 | 189.54 | 31.62 | 0.31 | 102 | 1 | 1 | 3 |
0.005276 | 189.54 | 51.92 | 0.44 | 118 | 1 | 2 | 3 |
0.005276 | 189.54 | 106 | 1 | 106 | 1 | 3 | 3 |
در گام بعدی به محاسبه مقادیر Bj برای هر زوج مبدا – مقصد می پردازیم و از مقادیر که در جدول بالا به دست آمد، استفاده می کنیم.
جدول 5: محاسبه مقادیر Bj
Bj | Σ Ai * Oi * F(cij) | Ai * Oi * F(cij) | F(Cij) | Oi | Ai | مبدا | مقصد |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1.037451 | 0.963901 | 0.453152 | 1 | 98 | 0.004624 | 1 | 1 |
1.037451 | 0.963901 | 0.311211 | 0.69 | 106 | 0.004255 | 2 | 1 |
1.037451 | 0.963901 | 0.199538 | 0.31 | 122 | 0.005276 | 3 | 1 |
0.955182 | 1.046921 | 0.312675 | 0.69 | 98 | 0.004624 | 1 | 2 |
0.955182 | 1.046921 | 0.45103 | 1 | 106 | 0.004255 | 2 | 2 |
0.955182 | 1.046921 | 0.283216 | 0.44 | 122 | 0.005276 | 3 | 2 |
1.017706 | 0.982602 | 0.140477 | 0.31 | 98 | 0.004624 | 1 | 3 |
1.017706 | 0.982602 | 0.198453 | 0.44 | 106 | 0.004255 | 2 | 3 |
1.017706 | 0.982602 | 0.643672 | 1 | 122 | 0.005276 | 3 | 3 |
اکنون با در اختیار داشتن ضرایب Ai و Bj می توانیم با استفاده از رابطه مدل جاذبه، ماتریس توزیع سفر بین نواحی را محاسبه کنیم. برای نمونه سفرهای داخلی ناحیه 1 و سفرهای انجام شده بین نواحی 3 و 2 به صورت زیر محاسبه می شوند. جدول شماره 6 ماتریس توزیع سفر را برای همه نواحی نشان می دهد.
جدول 6: توزیع سفر بین نواحی
Oi | oi | 3 | 2 | 1 | |
---|---|---|---|---|---|
98 | 98.51 | 15.09 | 35.47 | 47.95 | 1 |
106 | 105.61 | 21.62 | 50.84 | 33.14 | 2 |
122 | 122.70 | 69.44 | 32.24 | 21.02 | 3 |
106.15 | 118.55 | 102.12 | dj | ||
106 | 118 | 102 | Dj |
در گام آخر، مقادیر F(cij) را محاسبه کرده و با مقادیر ابتدایی مقایسه می کنیم. اگر میزان اختلاف مقادیر محاسبه شده با مقادیر اولیه در محدوده سطح خطای در نظر گرفته شده نبود (به طور مثال 5 درصد)، مجددا مراحل طی شده را تکرار می کنیم. همانطور که مشخص است میزان اختلاف در مثال مذکور در محدوده قابل قبولی قرار دارد و نیازی به تکرار مجدد وجود ندارد.
منابع:
de Dios Ortúzar, J., & Willumsen, L. G. (2011). Modelling transport. John wiley & son
پاسخها