چکیده: یکی از مراحل چهارگانه مدلسازی حمل و نقل، تخصیص ترافیک است. در این نوشته به بررسی روش تخصیص همه یا هیچ به عنوان یکی از ساده ترین روش ها می پردازیم و با مفهوم آن آشنا می شویم.

ساده ترین روش تخصیص ترافیک، روش تخصیص همه یا هیچ است. در این روش فرض بر این است که تراکم ترافیک در مسیرها وجود ندارد و همه رانندگان بر مبنای ویژگی هایی مشابه اقدام به انتخاب مسیر می کنند. این دو فرض باعث می شود که هزینه سفر در مسیرها ثابت بماند و همه رانندگان یک مسیر مشابه را انتخاب کنند. بنابراین تمام سفرها فقط و فقط به یک مسیر تخصیص داده می شود. در این روش کوتاهترین مسیر بین هر زوج مبدا-مقصد پیدا شده و تمام سفر بین آنها به آن مسیر تخصیص داده می شود. در ادامه با حل یک مثال به بررسی این روش می پردازیم.

در جدول شماره یک اطلاعات مربوط به ماتریس سفر بین 5 ناحیه آورده شده است. همچنین در شکل شماره یک، هزینه سفر مابین هر زوج مبدا-مقصد بر حسب زمان سفر (دقیقه) نشان داده شده است.

جدول 1: ماتریس سفر بین نواحی

54321نواحی
15020010010001
50010020004002
15010001002003
40003001502504
0350501002005
مثال برای تخصیص همه یا هیچ

همانطور که پیش تر گفته شد در ابتدا کوتاهترین فاصله بین هر زوج مبدا و مقصد را پیدا کرده و تمام تقاضای سفر را به آن مسیر اختصاص می دهیم که نتایج آن در جدول شماره دو آورده شده است.

جدول 2: کوتاه ترین مسیر بین هر زوج مبدا-مقصد و حجم سفر آنها

حجم سفرهزینه سفرکوتاهترین مسیرمقصدمبدا
10081-221
100112-3، 1-231
200115-4، 1-541
15051-551
40082-112
20032-332
10052-442
500114-5، 2-452
200112-1، 3-213
10033-223
10073-443
150134-5، 3-453
250115-1، 4-514
15054-224
30074-334
40064-554
20055-115
100114-2، 5-425
50134-3، 5-435
35065-445

حال کافیست تا حجم های عبوری از هر لینک را با استفاده از جدول بالا با هم جمع کنیم و حجم ترافیک عبوری از هر لینک را محاسبه کنیم.

جدول 3: حجم عبوری از هر لینک پس از تخصیص

حجم سفرمسیر
2001-2
6002-1
3501-5
4505-1
02-5
05-2
3002-3
3003-2
6002-4
2504-2
2503-4
3504-3
13004-5
7005-4

منبع:

Travel Demand Forecasting

Vous devez être connecté pour noter

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *