دسته بندی
دسته بندی
مدیریت تقاضای سفر (TDM) راهبردی است که به دنبال حداکثر کردن کارایی سیستم حمل و نقل شهری با کاهش استفاده غیر ضروری از وسایل نقلیه شخصی و گسترش سایر شیوه های حمل و نقلی کاراتر، سالم تر و سازگارتر با محیط زیست است که عمدتا شامل حمل و نقل عمومی و غیرموتوری می گردد.
آزمون فرضیه شکلی از استنتاج در آمار است که به وسیله آن فرضی در مورد پارامتر جامعه بررسی می شود. روش استفاده شده به ماهیت داده های مورد استفاده و هدف تجزیه و تحلیل بستگی دارد. آزمون فرضیه با توجه به داده ها، شواهدی در مورد قابل قبول بودن فرضیه ارائه می دهد.
استفاده از هوش مصنوعی می تواند به کارایی بیشتر سیستم های حمل و نقل کمک کند. یکی از زیر شاخه های هوش مصنوعی حوزه یادگیری تقویتی است که در طول سالیان اخیر توجه متخصصان حوزه حمل و نقل را به خود جلب کرده است. در این مقاله به کاربرد این روش در حوزه های خودروهای خودران، کنترل ترافیک، مسیریابی و حمل و نقل ریلی می پردازیم.
الگوریتم دایکسترا یکی از روش های رایج برای یافتن کوتاه ترین مسیر بین یک گره تا سایر گره ها در یک گراف می باشد. این الگوریتم در سال 1959 توسط دانشمندی هلندی به همین نام ارائه شد. این روش در واقع درختی از کوتاه ترین مسیرها از گره مبدا تا سایر گره ها ایجاد می کند.
همان گونه که از نام آن بر می آید مدل زمان روز، پلی برای تبدیل مقادیر برآورد شده 24 ساعته به تقاضای ساعتی از روز است. علت نیاز به برآورد ساعتی تقاضای سفر، نیاز برخی از راهبردهای برنامه ریزی حمل و نقل به تحلیل هایی در بازه زمانی کوچکتر است.
در بحث تقاضای سفر عوامل بسیاری بر روی میزان تقاضا و الگوی آن اثر گذارند. این متغیرها بر انتخاب گونه سفر شهروندان تاثیر می گذارند. شناخت آنها می تواند به برآورد دقیق تر سهم سفر گونه های مختلف کمک کند.
زمان بندی چراغ های راهنمایی و رانندگی یکی از مسائل مهم و البته چالش برانگیز در حوزه حمل و نقل شهری می باشد. هدف از کنترل تقاطعات به وسیله چراغ ایجاد سهولت در رفت و آمد و همچنین ایمن بودن آن است. همچنین افزایش کارایی تقاطعات که می توان آن را با معیارهایی مانند زمان سفر، طول صف، تعداد توقف ها و حتی جریان عبوری از تقاطع اندازه گیری کرد، یکی دیگر از این اهداف است.در این مقاله به معرفی و توضیح عوامل موثر بر طراحی سیکل چراغ راهنمایی و رانندگی پرداخته می شود.
نمودار اساسی جریان ترافیک در واقع روابط بین پارامترهای سرعت، چگالی و جریان را نشان می دهد و به ما کمک می کند تا مسائلی مانند نحوه شکل گیری تراکم در طول مسیر و تغییرات آن را مطالعه کنیم. در این مقاله در ابتدا پارامترهای اصلی جریان ترافیک معرفی می شوند. سپس مدل گرین شیلدز و نمودارهای اساسی جریان ترافیک مورد بررسی قرار می گیرند. در پایان نیز یک مثال برای یادگیری عمیق تر مطالب آورده شده است.
در مطالعات حمل و نقل، تعداد سفرهای ایجاد شده در ناحیه های ترافیکی به کمک توابع ریاضی و بر اساس ویژگی های اجتماعی - اقتصادی - جمعیتی هر ناحیه برآورد می شوند. برای افزایش دقت برآوردها، سفرها بر اساس هدف سفر دسته بندی می شوند.
شرایط ترافیکی (flow-speed-density states) در طول زمان و مکان تغییر می کنند. هنگامی که این تغییرات اتفاق می افتد، یک شوک ترافیکی ایجاد می شود.