نوع: کتاب انگلیسی

نویسنده: Norman J. Ashford et al

ناشر: John Wiley & Sons

ویرایش: چهارم

اندازه فایل: 10 مگابیت

درباره کتاب:

این کتاب یک متن پایه برای دوره‌های برنامه‌ریزی و طراحی فرودگاه است و کتاب مرجع ارزشمندی برای طراحان، برنامه‌ریزان و مدیران فرودگاه‌ها در سراسر جهان و همچنین مشاوران در توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی است. نویسندگان این کتاب دارای تجربه تدریس در دوره های تحصیلات تکمیلی هستند و در 20 سال گذشته در برنامه ریزی و طراحی بسیاری از فرودگاه‌های بزرگ و کوچک در سراسر جهان مشارکت داشته‌اند و از همین رو، مطالب کاربردی و مهمی در زمینه برنامه‌ریزی و طراحی فرودگاه‌ها در کتاب گنجانده شده است.

کتاب در فصل اول به ساختار و سازماندهی حمل و نقل هوایی، سازمان‌های ملی و بین‌المللی هوانوردی و ضرورت وجود آنها، هزینه‌ها و درآمدهای فرودگاه‌های آمریکا و منابع تامین مالی آنها می‌پردازد. فصل دوم به موضوع پیش‌بینی تقاضای حمل و نقل هوایی، مولفه‌ها و روش‌های متداول پیش‌بینی آن، و همچنین چارچوب یکپارچه پیش‌بینی تقاضا، مدل‌های توزیع سفرهای هوایی، مدل‌های انتخاب گونه سفر (mode)، مدل‌های تولید-توزیع، پیش‌بینی تقاضای بار در حمل و نقل هوایی و مدل‌های انتخاب مسیر می‌پردازد. فصل سوم در خصوص مشخصات هواپیما و تاثیر آن بر فرودگاه و ارتباط میان هواپیما و فرودگاه، تاثیر طراحی هواپیما بر طول باند، عوامل تاثیرگذار در جانمایی اجزای فرودگاه صحبت می‌کند. فصل چهارم به برنامه‌ریزی سیستم فرودگاهی، تاثیر هاب‌های هوایی و مقررات‌زدایی بر سیستم فرودگاهی آمریکا و برنامه‌ریزی سیستم هوایی در آمریکا و اروپا؛ و فصل پنجم به برنامه‌ریزی طرح جامع فرودگاه، جانمایی اجزای مختلف فرودگاه و انتخاب سایت فرودگاه اشاره می‌کند.

فصل ششم نیز درخصوص سیستم‌های ارتباطی، جهت‌یابی و نظارت و همچنین سیستم مدیریت ترافیک هوایی است. فصل هفتم کتاب به موضوع تعیین ظرفیت فرودگاه می‌پردازد و تمامی موضوعات مرتبط با آن را، از تعریف مفاهیم ظرفیت، سطح سرویس و تقاضای اوج گرفته تا ظرفیت بخش هوایی فرودگاه و عوامل موثر بر آن، تعیین ظرفیت باند، تجزیه و تحلیل ظرفیت اولیه، محاسبه تاخیر هواپیماها، ظرفیت باندهای خزش و ظرفیت گیت‌ها به طور کامل و همراه با روابط و نمودارهای آن مورد بحث قرار می‌دهد. فصل هشتم درخصوص پیکربندی و طراحی هندسی منطقه هوایی، مقررات جانمایی فرودگاه، پیکربندی فرودگاه، جهت‌گیری باند، طول باند، حریم برخاست و حریم توقف باند، سطح مقطع باند پرواز و باند خزش و طراحی کامل باند فرودگاه است و اصول و مقررات طراحی آنها، و همچنین روابط و جداول مربوط به محاسبه اندازه‌های آنها را ذکر می‌کند. فصل نهم نیز به اصول ایمنی و حفاظتی فرودگاه، برنامه‌ریزی خدمات اضطراری فرودگاه و حفاظت از حریم هوایی فرودگاه می‌پردازد.

فصل دهم  در خصوص طراحی پایانه مسافران در فرودگاه و تسهیلات مورد نیاز در آن، جریان مسافر و بار، ملاحظات امنیتی در طراحی پایانه مسافران، رفتار مسافران در پایانه، حمل چمدان‌ها، تعداد گیت‌های پرواز و جانمایی پارکینگ هواپیما و الزامات آن صحبت می‌کند. فصل یازدهم به تسهیلات حمل و نقل بار در فرودگاه، عوامل موثر بر شکل و اندازه پایانه بار، مستندسازی و کنترل بار و عناصری که طراحی پایانه‌های حمل و نقل بار باید در نظر گرفته شود، می‌پردازد. فصل دوازدهم درخصوص طراحی زهکشی و روسازی فرودگاه‌ها و فصل سیزدهم نیز درخصوص دسترسی فرودگاه است. در فصل چهاردهم طراحی فرودگاه‌های مختص به هلکوپترها و پهبادها مورد بحث قرار می‌گیرد و فصل پانزدهم به مدلسازی و شبیه‌سازی فرودگاه‌ها، شبیه‌سازی منطقه هوایی و منطقه زمینی فرودگاه‌ها و نرم‌افزارهای آن می‌پردازد. در فصل شانزدهم شهرهای فرودگاهی و برنامه‌ریزی آنها توضیح داده می‌شود؛ و فصل آخر کتاب نیز به تاثیرات زیست محیطی فرودگاه‌ها، مقررات محیط زیست، کیفیت هوا در نواحی فرودگاهی، آلودگی صوتی، تاثیر فرودگاه‌ها بر تنوع زیستی و منابع طبیعی، تاثیر فرودگاه‌ها بر منابع اقتصادی و اجتماعی، مدیریت منابع آب و مدیریت پسماند، و همچنین توسعه پایدار می‌پردازد.

کتاب برمبنای آخرین بازنگری‌های صورت گرفته در استانداردهای اداره هوانوردی فدرال  (FAA)، سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی (ICAO) و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) و اقدامات توصیه شده در آنها نوشته شده است.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *