دونالد شوپ(1938- )، استاد پژوهشی ممتاز دانشکده برنامه ریزی شهری در دانشگاه UCLA، عضو «مؤسسه برنامه ریزان خبره امریکا» و استاد افتخاریِ «مرکز پژوهشهای حمل و نقل پکن» است. او «جایزه ملی برتر انجمن برنامه ریزی امریکا» را برای نقش پیشگامانه اش در برنامه ریزی و همچنین «جایزه آموزگار ممتاز برنامه ریزی در گروه های دانشگاهی امریکا» دریافت کرده است. پژوهش های شوپ بر پارکینگ، حمل و نقل، مالیِ عمومی و اقتصاد زمین متمرکز است. برای او، «پارکینگ»، پیوندگاهی کلیدی بین حمل و نقل و کاربری زمین به همراه پیامدهایی مهم برای شهرها، اقتصاد و محیط زیست است. دستاوردهای پژوهشی و تلاش های شوپ برای تحقق ایده هایش در عمل، تأثیر زیادی بر تغییر رویکردها در برنامه ریزی و سیاست حمل و نقل، پارکینگ شهری و تصویب قوانین مربوط به قیمت گذاری پارکینگ داشته است.
«پارکینگ» از جمله موضوعاتی است که در مقایسه با سایر موضوعات در برنامه ریزی شهری، بسیار اندک مورد تحلیل های عمیق قرار گرفته است. گرچه موضوع پارکینگ در نگاه نخست ساده و سرراست به نظر می رسد، اما پژوهش ها و تحلیل های اخیر نشان داده است که دارای ابعاد بسیار پیچیده ای است. پارکینگ نه تنها بر کیفیت زندگی ما در شهرها بسیار اثرگذار بوده است بلکه تحلیل آن تبدیل به مبنایی برای نقد سیاست های رایج در برنامه ریزی شهری شده است. امروزه به مدیریت هوشمندانه پارکینگ به مثابه یک راه حل برای بهبود کیفیت زندگی در شهرها نگریسته می شود.
پارکینگ(رایگان) یکی از مهمترین زیرساختهای فعال کننده و تشویق کننده خودرو در شهر و در نتیجه، عاملی مهم در افزایش تعداد خودروها و وابسته سازی شهرها به خودرو بوده است. همانطور که در این کتاب بر مبنای شواهد تجربی به خوبی نشان داده شده است، الزامات پارکینگ سبب یارانه دادن به خودروها، افزایش ازدحام ترافیکی، آلودگی هوا، تشویق پراکنده رویی شهری، افزایش هزینه های مسکن، زوال طراحی شهری، جلوگیری از قابلیت پیاده روی، آسیب به اقتصاد شهر و تحمیل نابرابر هزینه بر افراد فاقد خودرو در شهرها شده است.
با وجود این، خوشبختانه امروزه حساسیت ها و روشنگری های بیشتر نسبت به اثرات مخرب و زیانبار سیاست ها و رویکردهای رایج در زمینه پارکینگ، مسیر تحلیل های دگراندیشانه نسبت به این موضوع را هموارتر ساخته است و سبب ارائه راه حل هایی بدیل و اصلاحاتی اثربخش در حل مسائل مربوط به پارکینگ شهری شده است. پژواک این پیشرفت بی سابقه را می توان آشکارا در تحلیل های دقیق و خلاقانه کتاب «پارکینگ و شهر» در سه زمینه، «حذف الزامات پارکینگ غیر حاشیه ای»؛ «تعیین قیمت های مناسب برای پارکینگ حاشیه ای» و «صَرف درآمد پارکومتر برای بهبود خدمات عمومی در خیابان های پارکومتردار» مشاهده کرد.
این کتاب بسیار ارزشمند و تحول آفرین با ترجمه محمود شورچه و انتشار آن توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، گزارشی درباره پیشرفت شهرها در اتخاذ این سه اصلاح است. نتایج موفقیت آمیز در این زمینه، شواهدی قانع کننده ارائه می دهد که سیاست های پیشنهادیِ شوپ نه نظری و آرمانگرایانه بلکه عملی و واقعیت گرایانه هستند. نویسنده کتاب، در نهایت به ما یادآور می شود که سیاست های گمراه کننده و اشتباه ما در حوزه پارکینگ چه می تواند بر سر یک دنیای خوب بیاورد.
از آنجایی که رابطه میان خودرو، پارکینگ و شهر تقریباً در همه کشورها از الگوهای مشابهی پیروی کرده است، دستاوردهای علمیِ کتاب حاضر فرصتی است مقتضی در اختیار پژوهشگران، برنامه ریزان، سیاستگذاران و تصمیم گیرانِ این عرصه در کشور تا با توجه به شرایط خاص حاکم بر شهرهای ما بتوانند راه حل هایی هوشمندانه و خلاقانه برای بهبود مسائل و مشکلات مربوط به پارکینگ شهری ارائه دهند و به ساخت شهرهایی بهتر برای زندگی بهتر کمک کنند.
در صورت تمایل و برای آشنایی بیشتر، می توانید از اینجا فهرست مطالب کتاب را مشاهده کنید.
پاسخها