خودروی پرنده را می توان خودرویی دانست که علاوه بر اینکه می تواند به عنوان یک خودروی معمولی در جاده حرکت کند، توانایی پرواز کردن را هم دارد. شرکت های زیادی در حال تلاش برای ساخت و عملیاتی کردن این نوع از خودروها هستند. ویدئوی زیر نمونه ای عملیاتی شده از این خودروها را نشان می دهد که پس از پرواز، تبدیل به یک خودروی معمولی شده و در خیابان تردد می کند.
هلیکوپتر یا هواپیما
خودورهای پرنده را می توان به دو گروه مختلف از حیث شباهت با هواپیما و هلی کوپتر تقسیم کرد، خودروهایی که ظاهری مشابه با هواپیما دارند و گروهی از آنها که به هلی کوپترها شباهت ظاهری بیشتری دارند. هر کدام از این دو گروه دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن اشاره می شود.
مهمترین مزیت بال های چرخنده (مشابه با هلی کوپترها)، این است که به آنها قابلیت بلند شدن و فرود آمدن عمودی را می دهد. این یک مزیت بسیار مهم به شمار می آید چرا که نیاز به باندهای طولانی پرواز را برطرف می کند.
قابلیت نشست و برخاست عمودی در تئوری به معنای این است که این خودروها می توانند در هر زمان و مکانی بلند شوند و بنشینند که در نتیجه باعث انعطاف پذیری بیشتر آنها می شود. این مزیت به راحت تر شدن کنترل آنها نیز منجر می شود. اما هدایت کردن این نوع از خودروها به انرژی بالایی نیاز دارد تا بتواند انرژی لازم برای نیروی لیفت را تامین کند. بنابراین میزان باری که می توانند حمل کنند به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. سرعت پرنده هایی با بال های چرخنده نسبت به هواپیماها که دارای بال های ثابت هستند نیز کمتر است. همچنین استفاده از بال های چرخنده سر و صدای زیادی به وجود می آورد که یکی از مواردی است که در صورت آغاز استفاده انبوه از آنها می بایست حل شود.
در مقابل آنچه که ذکر شد، ویژگی های پرنده های با بال ثابت (مشابه با هواپیما ها) سرعت بالاتر، کارایی بیشتر و کنترل بیشتر بر روی وسیله در صورت از دست رفتن موتور ها است. دو عیب بزرگ و تاثیر گذار آنها هم نیاز به باندهای اختصاصی بزرگ و طولانی برای نشست و برخاست است و در صورتی که نیاز به توقفات متوالی وجود داشته باشد، کارایی آنها زیر سوال می رود.
سوالات پیش رو در مورد خودروهای پرنده
سوالات گوناگونی در مورد این خودروها وجود دارد. این که چه کسی این خودروهای پروازی را هدایت خواهد کرد؟ آیا به گواهینامه های خاصی نیاز خواهد بود؟ تاثیر حرکت این وسایل در ارتفاعات پایین بر زندگی مردم چگونه خواهند بود؟ در صورت وقوع تصادف کدام نهاد مسئول رسیدگی خواهد بود؟
در واقعیت، احتمالاً حجم وسایل نقلیه در آسمان هرگز به حجم خودروها در زمین نزدیک نخواهد شد – و اگر چنین اتفاقی بیافتد، آنگاه ترافیکی در آسمان وجود خواهد داشت که نیاز به کنترل شدن دارد.
یک سناریوی ممکنتر استفاده از تاکسیهای هوایی در مناطقی با جمعیت فراوان مانند مرکز لندن یا نیویورک در ساعات پیک سفر است.
محصول شرکت Alef Aeronautics
Alef Aeronautics، یک شرکت حمل و نقل پایدار مستقر در کالیفرنیا است، که یک خودروی قابل رانندگی با قابلیت نشست و برخاست عمودی (VTOL) را توسعه می دهد. این شرکت توانسته است گواهینامه های معتبری را نیز از سازمان های هوانوردی در آمریکا دریافت کند.
خودروی پروازی Alef کاملا الکتریکی است، در جادههای عمومی قابل رانندگی است و میتواند یک یا دو سرنشین را حمل کند.
تأسیسکنندگان Alef از سال ۲۰۱۵ به کار بر روی خودروهای پرنده مشغول شدند و در سال ۲۰۱۹ اولین نمونه کامل خودروی پروازی را به نام Model A تولید کردند. این خودروی که می تواند در جاده ها نیز حرکت کند، گنجایشی برای دو سرنشین دارد و با محدوده رانندگی ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) و محدوده پرواز ۱۱۰ مایل (۱۷۷ کیلومتر) ارائه شده است.
با طراحی زیبا و کم حجم، این خودرو تا حد زیادی به یک خودروی معمولی شباهت دارد، برای پرواز به باند نیاز ندارد و حتی میتواند در یک مکان پارک معمولی نیز جا شود. شرکت ادعا میکند که فناوری اختصاصی این خودرو به آن امکان میدهد که بتواند بهصورت عمودی پرواز کند.
این شرکت امیدوار است که تا سال ۲۰۲۵ یا اوایل سال ۲۰۲۶ تولید انبوه خود را آغاز کند، هرچند که خودروها از الان هم قابل پیشخرید هستند (قیمت کنونی ۳۰۰,۰۰۰ دلار است، اما Alef در نهایت امیدوار است که هزینه را برای هر خودرو به مبلغ ۳۵,۰۰۰ دلار کاهش دهد).
یا این حال محدودیتهای اندازه، وزن، قیمت، صدا، آلودگی، امنیت و پایداری تاثیر بسیار زیادی بر همه گیر شدن آنها دارند.
پاسخها