به خوبی شناخته شده است که مسئله تخصیص ترافیک را میتوان در قالب یک برنامه بهینهسازی غیرخطی فرموله کرد. با این حال، کارآمدترین الگوریتمهای راهحل برای مسئله تخصیص، بیش از آنکه بر پایه روشها و تکنیکهای استاندارد بهینهسازی غیرخطی باشد، بر خصوصیات ساختاری و مفاهیم عملی هر مسئله استوار است. بنابراین، به نظر میرسد که برای توسعه الگوریتم کارآمد، بررسی دقیق یک مسئله تخصیص ترافیک بر پایه مفاهیم اصلی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. با این وجود، اکثریت قریب به اتفاق کتابهای مربوط به این موضوع، مدلهای رایج تعادل و همچنین توصیف کلی روشهای مربوطه را به عنوان یک قاعده ارائه میکنند.
این کتاب بر روی مسئله تخصیص ترافیک و همچنین مفاهیم ریاضی و عملی متغیرها، توابع و اصول پایه تمرکز دارد تا به درک تحلیلی جامعی از آن برسد. این کتاب در ابتدا اصول پایه مبحث تخصیص ترافیک و روابط و تئوریهای ریاضی آن را توضیح میدهد، و سپس چگونگی بهینهسازی روشهای مختلف تخصیص ترافیک را بررسی میکند.
در بخش بعدی کتاب به نحوه بهینهسازی مدلها و روشهای طراحی شبکه نظیر بهینهسازی توپولوژی شبکه جادهای و طراحی بهینه شبکه حمل و نقل پرداخته میشود؛ و در بخش پایانی نیز مشکلات شبکه نظیر مدلسازی فرآیندهای حمل و نقل در شبکه جادهای مترکم و تخمین جریان بار در شبکه انتقال مورد بحث قرار میگیرد. رویکردها، روشها و الگوریتمهای جدید مبتنی بر متدلوژی اصلی که توسط نویسندگان مختلف در چندین سال گذشته توسعه یافته و منتشر شده است دراین کتاب گردآوری شده است.
پاسخها