کتاب تجزیه و تحلیل سیستمهای حمل و نقل کتابی جامع و کامل در خصوص ویژگیهای سیستمهای حمل و نقل و مدلسازی آنها است که ویژگیهای سیستمهای حمل و نقل و نحوه مدلسازی سیستم حمل و نقل را از پایه و با ارائهی تمام روابط و همراه با مثالهای متعدد توضیح میدهد. در فصل اول کتاب، مفاهیم اولیه مدلسازی سیستمهای حمل و نقل و حوزههای کاربردی آن نظیر معنای سیستم حمل و نقل و مشخصات آن، شبکه پایه، ماتریس مبدا-مقصد و روش کلی مدلسازی حمل و نقل شرح داده میشود.
در فصل دوم کتاب، مدلهای عرضه حمل و نقل و مفاهیم آن نظیر مبانی تئوری جریان ترافیک، مدلهای تشکیل صف، مدلهای شبکه متراکم، متغیرهای عملکردی و هزینههای حمل و نقل و همچنین کاربردهای مدلهای تقاضای حمل و نقل بیان میشود.
در فصل سوم تئوری مطلوبیت تصادفی به تفصیل بیان میشود و برخی از مدلهای مطلوبیت تصادفی نظیر مدلهای لوجیت چندجملهای، مدلهای لوجیت سلسله مراتبی تک سطحی و چند سطحی، مدلهای لوجیت آشیانهای، مدلهای پروبیت و و مدلهای لوجیت ترکیبی معرفی شده و روابط و فرمولهای آنها نیز توضیح داده میشود. همچنین مطلوبیت بیشینه مورد انتظار، مدلسازی مجموعه انتخاب، روشهای همفزون برای مدلهای مطلوبیت تصادفی و و متغیرهای تصادفی مربوط به مدلهای مطلوبیت تصادفی نظیرمتغیر تصادفی گامبل بیان میشود.
در فصل چهارم به مدلهای تقاضای سفر پرداخته میشود و مسائلی نظیر مدلسازی تقاضای سفر مبنا و مدلسازی تقاضای فعالیت مبنا در قالب مثالهای مختلف شرح داده میشود. همچنین مدلهای توزیع و مفاهیمی نظیر گزینه آلترناتیو و مجموعه انتخاب تعریف میشود و کاربردهای مدلهای تقاضا و مدلهای تقاضای حمل و نقل کالا نیز بیان میشود.
در فصل پنجم تخصیص استاتیک پایه به شبکه حمل و نقل به طور کامل بیان میشود. در این فصل ابتدا تخصیص ترافیک به عنوان اندرکنشی میان عرضه و تقاضا تعریف شده و فرآیند کارکرد مدلهای تخصیص در قالب چارتهایی به طور شماتیک نشان داه میشود. مدلهای تخصیص در شبکههای بدون تراکم و شبکههای متراکم و همچنین مدلهای تخصیص تعادلی به تفصیل و با تمام روابط و فرمولها بیان شده و نحوه تفسیر نتایج و کالیبراسیون پارامترها نیز شرح داده میشود.
در فصل ششم مدلهای پیشرفتهتر برای تخصیص ترافیک به شبکه حمل و نقل نظیر تخصیص تعادلی با تقاضای متغیر و تخصیص فرآیند پویا بیان میشد.
فصل هفتم به مدلهای پویا (داخل روز) میپردازد. فصل هشتم نحوه برآورد جریانهای تقاضای سفر نظیر برآورد مستقیم تقاضای فعلی، برآورد غیرهمفزون مدلهای تقاضا، برآورد غیرهمفزون مدلهای تقاضا بر اساس ترجیحات بیانشده، برآورد جریانهای تقاضای مبدا-مقصد با استفاده از شمارشهای ترافیکی و کالیبراسیون همفزون این مدلها، و برآورد و پیشبینی جریانهای تقاضای پویا با استفاده از شمارشهای ترافیکی را توضیح میدهد. در فصل نهم به مدلهای طراحی عرضه نظیر مدلهای طراحی شبکه حمل و نقل همگانی و مدلهای طراحی قیمتگذاری پرداخته میشود و فصل دهم نیز روشهای ارزیابی و مقایسه پروژههای حمل و نقلی را تشریح میکند. این کتاب حتی مروری نیز بر مبانی آنالیز عددی دارد.
پاسخها