نوع: کتاب انگلیسی

نویسنده: Martin Treiber -Arne Kesting

ناشر: Springer

اندازه فایل: 19 مگابیت

درباره کتاب:

این کتاب که یکی از مهمترین منابع در خصوص بررسی جریان ترافیک است، پویایی جریان ترافیک را بر اساس مدل‌های ریاضی شرح می‌دهد.

کتاب از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول به تعریف داده های ترافیکی می‌پردازد و سپس نحوه به دست آوردن و تفسیر داده‌های جریان ترافیک، را شرح می دهد که اساس هر مدلسازی کمی است. در این بخش برآورد چگالی ترافیک، نحوه محاسبه سرعت متوسط در یک مسیر، تعیین سرعت از دیتکتورهای تک حلقه‌ای، رابطه سرعت-چگالی و نمودار جریان-چگالی مطرح می‌شود؛ و در ادامه روش‌هایی را برای بازسازی ترافیک مکانی و زمانی و ترکیب منابع داده‌ای ناهمگن و تلفیق داده‌ها ارائه می‌کند و در نهایت یک مرور کلی بر پدیدارشناسی دینامیک جریان ترافیک ارائه می‌کند.

بخش دوم را می توان هسته اصلی کتاب دانست. در این بخش، مبانی ریاضی، معادله پیوستگی و اصول شبیه‌سازی مدل‌های جریان ترافیک شرح داده می‌شود و پس از معرفی انواع مختلف مدل‌ها، به تفصیل به مدل‌های ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک دینامیک پرداخته می‌شود. مدل‌های میکروسکوپیک، جریان ترافیک را از نقطه نظر رانندگان و وسایل نقلیه فردی توصیف می‌کنند، درحالیکه مدل‌های ماکروسکوپیک، وضعیت تجمعی ویژگی‌های مکانی-زمانی را برای چگالی، سرعت و جریان محلی توصیف می‌کنند؛ همچنین در خصوص مدل‌های میکروسکوپیک، مدل‌هایی را برای تغییر خط و سایر موقعیت‌های انتخاب گسسته مانند ورود به یک جاده ارائه می‌کند؛ مدل‌های تعقیب خودرو را معرفی و به مدلسازی تعقیب خودرو مبتنی بر استراتژی رانندگی می‌پردازد و نحوه مدلسازی جنبه‌های انسانی رفتارهای رانندگی را بیان می‌کند. و در نهایت، انواع مختلف ناپایداری‌های ترافیکی را ارائه و به طور جامع تجزیه و تحلیل می‌کند.

در بخش سوم، کاربردهای منتخبی از روش‌ها و مدل‌های دینامیکی جریان ترافیک ارائه می‌شود و در خصوص عوامل منجر به قفل‌شدگی جریان ترافیک و اصول مکانی-زمانی ترافیک متراکم، روش‌های تشخیص وضعیت ترافیک و تخمین زمان سفر، مدل‌های مصرف سوخت، مدل‌های مبتنی بر بهینه‌سازی جریان ترافیک و کاربردهای ITS در آن بحث می‌کند.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *